Monday, January 30, 2012

Fenomena filem melayu sekarang..

Lately aku banyak layan filem2 melayu aka filem malaysia. Selalunya,honestly aku cakap aku tak berapa minat tengok filem melayu kat wayang sebab musababnya aku sendiri tak pasti. Almost 99% bile aku tengok wayang mesti Europe/english version. Kalo ade terlepas 1% pun tengok wayang berbahasa Malaysia sebab aku gi dengan tunang aku..tapi aku n tunang jarang sekali gi tengok wayang sebab kitorang minat genre filem yang berbeza dan if kitorang kuar date tempat yang same2 kitorang suka nak tuju adalah pantai..cause tenang je..

Ni aku nak share pendapat peribadi aku dan secara tak langsung nak tanya pendapat korang mengenai trend filem melayu sekarang yang aku tengok makin berani dengan aksi terbuka/aksi di ranjang yang aku rasa amat tak sesuai dengan tontonan budak2. Even cousin aku yang umur 5 tahun pun dah pandai cakap.."eee tak malu dia peluk2, .." then bile aku tanya nape qiqi cakap tak malu plak? (saje nak test)..qiqi jawab "yela,ustazah kita bagi tau pempuan lelaki tak boleh peluk2...". Aku senyum je then aku test lagi.."Abis tu mak n abah qiqi boleh je peluk, akak boleh je peluk qiqi.." Pandai cousin aku ni..die jawab"mak n abah lain,dah kawin boleh peluk lah..akk boleh peluk qiqi sbb qiqi kecik lagi..". "Yeke??" aku tanya die balik..dan dia jawab "yelah tak caye tanya cikgu kite.." .Hah part yang ni memang aku percaya dia dah tau benda baik/buruk sebab dia dah belajar kat sekolah. Sebab aku pun cikgu jugak..budak2 sekolah ni esp yang prasekolah memang lebih percaya cakap cikgu dari cakap orang lain..ape yang betul semuanya yang cikgu cakap..tu sebab cikgu kena main peranan betul2 bentuk sahsiah murid sejak dari awal persekolahan lagi+peranan ibu bapa dirumah.

See..lihat fenomena dan trend filem yang boleh mempengaruhi anakk2 sekarang..sungguh menakutkan..dan aku pun terpikir jugak artis2 Islam yang berpeluk bercium dalam filem tu tak malu ke esp yang dah jadi bini orang,laki orang. Dan tak marahke laki/bini die yang tengok aksi2 laki/bini masing2 dalam TV..?? Semuanya tepuk dada tanya iman..


komen anda: